Hrud 33, 21-500 Biała Podlaska +48 795 521 059   83 344 17 34 szkhrud@op.pl
zdjecie 3.jpg

 Poniedziałek  7.00 - 17.00

Wtorek  7.00 - 17.00

Środa  7.00 - 17.00

Czwartek  7.00 - 17.00

Piątek - 7.00 - 17.00

 

 Projekt organizacji Punktu Przedszkolnego
w Szkole Podstawowej w Hrudzie
Punkt Przedszkolny w Szkole Podstawowej w Hrudzie


I. NAZWA PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO I MIEJSCE JEGO PROWADZENIA
1. Ustalona nazwa używana przez Punkt Przedszkolny, zwany dalej „Punktem” brzmi:
Punkt Przedszkolny w Szkole Podstawowej w Hrudzie
2. Organem prowadzącym Punkt Przedszkolny jest Gmina Biała Podlaska.

II. CELE I ZADANIA PUNKTU
1. Celem głównym Punktu jest wyrównywanie szans dzieci w dostępie do edukacji przedszkolnej z terenów
wiejskich, zwiększenie szans edukacyjnych w zakresie osiągania gotowości szkolnej oraz dostępu do opieki,
wychowania i uczenia się w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa.
2. Punkt realizuje cele i zadania, określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego określonej
przez MEN, poprzez:
1) wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym zasobem możliwości rozwojowych,
2) współdziałanie z rodziną w zakresie wychowania i przygotowania dziecka do nauki szkolnej,
3) udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
3. Punkt przedszkolny zapewnia pomoc psychologiczno-pedagogiczną wszystkim dzieciom zgodnie z ich
potrzebami. W tym zakresie pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana polega na wspieraniu rodziców oraz
nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności
wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci.
4. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają dzieciom nauczyciele oraz specjaliści, w szczególności
psycholodzy, pedagodzy, logopedzi.
5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz w formie:
1) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych zajęć o charakterze
terapeutycznym,
2) porad i konsultacji,
3) zajęć rozwijających uzdolnienia.
4) sprawowanie opieki nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb i możliwości Punktu.
6. Zadania wynikające z w/w celów realizowane są w szczególności poprzez:
1) zapewnienie opieki i stwarzanie warunków do rozwijania indywidualnych potrzeb dziecka w bezpiecznym
i przyjaznym środowisku,
2) kształtowanie i rozwijanie aktywności twórczej dziecka, tworzenie warunków do rozwoju ekspresji plastycznej,
muzycznej i ruchowej,
3) rozwijanie w dziecku umiejętności poznawczych otaczającego świata i samego siebie oraz wyrażanie własnych
myśli i przeżyć,
4) budzenie w dziecku wrażliwości emocjonalnej, kultury ogólnej oraz zasad dobrego wychowania,
5) wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie
i swojego otoczenia;
6) rozwijanie samodzielności, poczucia odpowiedzialności i życzliwości poprzez stosowanie otwartych form
pracy,
7) poznawanie najbliższego środowiska przyrodniczego,
8) rozbudzanie w dziecku zależności między życiem człowieka a środowiskiem,
9) doskonalenie umiejętności czynnego wypoczynku na świeżym powietrzu.

III. ORGANIZACJA PUNKTU
1. Punkt przedszkolny funkcjonuje przez cały rok szkolny przez 5 dni w tygodniu od poniedziałku do piątku
z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy oraz przerwy wakacyjnej w miesiącu sierpniu ustalony przez organ
prowadzący na wniosek Dyrektora przeznaczonej na prace remontowe i inne prace na terenie placówki.
2. Dzienny wymiar zajęć wynosi maksymalnie 10 godzin, w tym wymiar zajęć bezpłatnego nauczania,
wychowania i opieki wynosi 5 godzin. Godzinę rozpoczęcia i zakończenia pracy punktu przedszkolnego ustala
Dyrektor placówki.
3. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut. Podstawową formą pracy są zajęcia opiekuńcze i edukacyjne
prowadzone w systemie grupowym, zespołowym i indywidualnym.
4. Punkt przedszkolny organizuje na wniosek rodziców dzieci zajęcia dodatkowe.
5. Organizację pracy punktu w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia, opracowany przez nauczycieli punktu
przedszkolnego, zatwierdzony przez dyrektora Szkoły i podany do wiadomości rodziców na tablicy informacyjnej.
6. Wysokość opłaty za korzystanie przez dziecko z wychowania przedszkolnego poza czasem przeznaczonym
na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę, o którym mowa w ust. 2 określa odrębna uchwała Rady Gminy
Biała Podlaska.
7. Warunki korzystania z wyżywienia, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala Dyrektor w porozumieniu
z organem prowadzącym punkt przedszkolny.
8. Koszty wyżywienia dziecka pokrywane są przez rodziców w wysokości kosztu produktów potrzebnych do
przygotowania posiłku, w rozliczeniu miesięcznym.
IV. WARUNKI PRZYJMOWANIA DZIECI NA ZAJĘCIA W PUNKCIE
1. Punkt przyjmuje dzieci w wieku od 2,5 roku do 5 lat z terenu Gminy Biała Podlaska.
2. W przypadku wolnych miejsc Dyrektor może przyjąć dzieci spoza terenu Gminy Biała Podlaska.
3. W przypadku większej liczby kandydatów niż liczba wolnych miejsc, w pierwszej kolejności brane są pod
uwagę kryteria ustawowe (pierwszy etap rekrutacji), a następnie kryteria ustalone uchwałą Rady Gminy Biała
Podlaska (drugi etap rekrutacji).
4. Dyrektor może dokonywać przyjęć do punktu przedszkolnego w trakcie całego roku szkolnego w ramach
posiadanych miejsc.
5. O wynikach rekrutacji rodzice będą powiadamiani poprzez umieszczenie dziecka na liście i wywieszenie
listy na tablicy ogłoszeń w szkole.
6. Formularze Karty zgłoszeń o przyjęcie dziecka do punktu przedszkolnego dostępne są na stronie
internetowej.

V. PRAWA I OBOWIĄZKI WYCHOWANKÓW
1. Dzieciom uczęszczającym do Punktu Przedszkolnego przysługują wszystkie prawa wynikające z Konwencji
Praw Dziecka, a w szczególności prawo do:
1) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny
pracy umysłowej i ich rozwojem psychofizycznym,
2) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony
i poszanowania ich godności osobistej,
3) życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo - dydaktycznym,
4) rozwijania własnych zainteresowań i zdolności oraz wyrażania przeżyć i uczuć w różnych formach, akceptacji
jego osoby,
5) pomocy w wyrównywaniu różnego rodzaju braków i defektów rozwojowych,
2. W Punkcie nie wolno stosować żadnych zabiegów lekarskich bez zgody rodziców, poza nagłymi
przypadkami bezpośrednio ratującymi zdrowie lub życie dziecka.
3. Dzieci uczęszczające do Punktu mają obowiązek zgodnie współpracować z innymi dziećmi, szanować
odrębność każdego z nich, a także dbać o mienie Punktu.
4. Dziecko może być skreślone z listy dzieci przyjętych do punktu przedszkolnego:
1) z powodu braku porozumienia między rodzicami a placówką w sprawach kluczowych, dotyczących
wychowania dziecka i problemów wychowawczych;
2) kiedy agresywne zachowanie dziecka zagraża bezpieczeństwu własnemu i/lub innych dzieci;
3) z powodu nieprzestrzegania przez rodziców (prawnych opiekunów) postanowień niniejszego Statutu.
4) z powodu niezgłoszenia się nowo przyjętego dziecka w terminie do dnia 30 września, jeśli rodzice
nie powiadomią, w formie pisemnej, Dyrektora o przyczynie nieobecności dziecka;
5) z powodu niezgłoszenia się nowo przyjętego dziecka w terminie 30 dni od dnia podpisania deklaracji, w czasie
roku szkolnego, jeśli rodzice nie powiadomią, w formie pisemnej, Dyrektora o przyczynie nieobecności
dziecka.
5. Skreślenie z listy wychowanków nie dotyczy dziecka odbywającego roczne obowiązkowe przygotowanie
przedszkolne w publicznym punkcie przedszkolnym.

VI. SPOSÓB SPRAWOWANIA OPIEKI NAD DZIEĆMI W CZASIE ZAJĘĆ
1. Nauczyciel sprawuje bezpośrednią opiekę nad dziećmi i zapewnia im zdrowe i bezpieczne warunki w czasie
pobytu w Punkcie oraz podczas organizowanych spacerów i wycieczek.
2. Szczegółowe zasady sprawowania i zapewniania opieki dzieciom poza Punktem określa Regulamin
spacerów i wycieczek.

VII. WARUNKI PRZYPROWADZANIA DZIECI NA ZAJĘCIA I ODBIERANIA Z ZAJĘĆ
1. Rodzice zobowiązani są do osobistego przyprowadzania dzieci do Punktu i odbierania ich z Punktu
Przedszkolnego, bądź przez osoby pełnoletnie przez nich wskazane i upoważnione.
2. Osoby upoważnione przez rodziców w czasie odbierania dziecka z Punktu Przedszkolnego powinny okazać
dowód osobisty.
3. Osoba odbierająca dziecko z Punktu nie może być w stanie wskazującym na spożycie alkoholu czy środków
odurzających.
4. Dziecko przyprowadzane do Punktu musi być oddane nauczycielowi lub opiekunowi.
5. W drodze do Punktu i w drodze powrotnej do miejsca zamieszkania dziecka za zapewnienie bezpieczeństwa
dziecka odpowiedzialność ponoszą jego rodzice bądź opiekunowie prawni.

VIII. WARUNKI ORGANIZOWANIA ZAJĘĆ DODATKOWYCH
1. W ramach dziennego czasu pracy punktu przedszkolnego, prowadzone jest nauczanie, wychowanie i opieka
w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
2. Organizowanie zajęć wykraczających poza zakres podstawy programowej wychowania przedszkolnego
odbywa się na wniosek rodziców za opłatą, zgodnie z art. 52 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu
zadań oświatowych (Dz. U. z 2024r., poz. 754, ze zm.).

IX. ZAKRES ZADAŃ NAUCZYCIELA PROWADZĄCEGO ZAJĘCIA
1. Nauczyciel planuje i prowadzi pracę dydaktyczno- wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z obowiązującym
programem nauczania i jest odpowiedzialny za jej jakość. Szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa.
2. Prowadzi obserwacje pedagogiczne w celu poznania i zabezpieczenia potrzeb rozwojowych dzieci oraz
ustalenia metod wychowawczych w dalszej pracy.
3. Odpowiada za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w Punkcie i poza jego terenem, np.: w czasie
wycieczek i spacerów .
4. Współpracuje z rodzicami w zakresie wychowania i nauczania poprzez organizowanie uroczystości, zajęć
otwartych, wystaw wykonywanych przez dzieci prac .
5. Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego wychowanka i utrzymuje kontakt z rodzicami w formie
spotkań informacyjno-konsultacyjnych dotyczących dziecka, jego rozwoju i postępów w edukacji oraz zachowania.
6. Prowadzi dokumentację przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie
z obowiązującymi przepisami.
7. Stosuje obowiązujące przepisy bhp i ppoż.
8. W sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia dziecka nauczyciel lub dyrektor informuje rodziców o jego stanie,
a rodzice są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka.
9. W sytuacjach nagłych wzywane jest pogotowie, z równoczesnym poinformowaniem rodziców.

X. OBOWIĄZKI POMOCY NAUCZYCIELA
1. Spełnianie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do dzieci, głównie w zakresie higieny
osobistej, jedzenia i ubierania się.
2. Uczestniczenie w zajęciach indywidualnych i zespołowych prowadzonych przez nauczyciela, pomaganie
w ich organizowaniu i przeprowadzaniu ( gry, zabawy, spacery i wycieczki ).
3. Utrzymywanie w czystości wydzielonych pomieszczeń.
4. Współdziałanie z nauczycielem w zagospodarowaniu sali zajęć uwzględniając funkcjonalność i estetykę.
5. Troszczenie się o mienie placówki.
6. Wykonywanie innych czynności zleconych wynikających z organizacji Punktu.
7. Stosuje obowiązujące przepisy bhp i ppoż.